Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Calculul impozitului/taxei pe cladirile (rezidentiale/nerezidentiale) detinute de persoanele juridice

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
23 Oct 2023


Diferenta principala intre o cladire rezidentiala si una nerezidentiala consta in scopul principal pentru care este utilizata cladirea si in modul in care spatiile din interior sunt amenajate si folosite:

1. Cladiri rezidentiale:
- Scopul principal: Cladirile rezidentiale sunt proiectate si utilizate in primul rand pentru locuit. Acestea sunt destinate a fi locuinte pentru persoane sau familii, unde oamenii traiesc, dorm si isi desfasoara activitatile de zi cu zi.
- Spatiile interioare: In cladirile rezidentiale, majoritatea spatiilor interioare sunt destinate locuirii, cum ar fi dormitoare, sufragerii, bucatarii, bai si alte incaperi necesare pentru viata de zi cu zi a unei familii.

2. Cladiri nerezidentiale:
- Scopul principal: Cladirile nerezidentiale sunt proiectate si utilizate in principal in scopuri comerciale, industriale, educationale, de sanatate, de birouri, de divertisment sau pentru alte activitati non-locative. Ele pot fi utilizate pentru productie, vanzare, furnizarea de servicii sau alte functii care nu implica in mod direct locuirea.
- Spatiile interioare: In cladirile nerezidentiale, spatiile interioare sunt configurate pentru scopurile specifice ale activitatilor desfasurate acolo. Acestea pot include birouri, magazine, fabrici, scoli, spitale, teatre, sali de sport, depozite si multe altele.
Din punct de vedere fiscal sau administrativ, clasificarea unei cladiri ca rezidentiala sau nerezidentiala, sau mixta, are importanta, deoarece aceasta influenteaza nivelul de impozitare sau alte reguli legate de administrarea proprietatii.
 
Art. 460 din Codul fiscal stabileste calculul impozitului sau a taxei pe cladirile detinute de persoane juridice, aplicabile pentru anul 2024:
1. Impozit pentru cladirile rezidentiale detinute de persoane juridice: se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% si 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii.
2. Impozit pentru cladirile nerezidentiale detinute de persoane juridice: se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% si 1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a cladirii.
3. Impozit pentru cladirile nerezidentiale utilizate in agricultura: sunt impozitate cu o cota de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
4. Cladiri cu destinatie mixta: impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop residential, cu impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, conform cotelor specificate mai sus.
5. Valoarea impozabila: Valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice, se determina in functie de valoarea la 31 decembrie a anului anterior si poate fi stabilita pe baza mai multor criterii, cum ar fi valoarea inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata din raportul de evaluare, valoarea finala a lucrarilor de constructii (pentru cladirile noi, construite in cursul anului fiscal anterior) sau alte documente care atesta valoarea cladirii.
6. Actualizarea valorii impozabile: Valoarea impozabila a cladirilor se actualizeaza o data la 5 ani, prin intermediul unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat. Acest raport trebuie depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta. Daca raportul de evaluare este depus dupa aceasta data, acesta va avea efecte din 1 ianuarie a anului fiscal urmator.
7. Cota de impozit de baza: In cazul in care, proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta si a fost notificat de catre organul fiscal despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare, se aplica o cota de impozit de baza de 5%. Notificarea trebuie comunicata pana la 31 octombrie a anului curent (2023) pentru impozitul datorat incepand cu anul urmator (2024). Daca notificarea nu este comunicata in acest termen, impozitul se calculeaza conform cotelor de impozit specifice cladirii (0,08%-0,2% pentru cladirile rezidentiale si 0,2% -1,3% pentru cladirile nerezidentiale).

In cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, diferenta de taxa va fi datorata de proprietarul cladirii, cu conditia ca acesta sa fi fost notificat de catre organul fiscal competent, despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare.
In esenta, aceste prevederi pun in evidenta necesitatea proprietarilor de cladiri rezidentiale / nerezidentiale (persoane juridice) de a coopera cu autoritatile fiscale locale, pentru a efectua reevaluarea si pentru a plati impozitul in conformitate cu cota redusa. In caz contrar, se aplica automat o cota majorata de impozit (de 5%). Aceasta masura are ca scop sa asigure o corecta impozitare a cladirilor nerezidentiale si sa previna reevaluarile periodice neglijate de catre proprietari.

Pentru anul 2025, regulile privind calculul impozitului pe cladiri se vor modifica, in sensul ca, pentru determinarea valorii cladirii si a terenului acoperit de aceasta, se vor utiliza valorile cuprinse in Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.

In situatia in care aceste studii nu contin informatii despre cladiri sau terenuri, se vor aplica urmatoarele reguli privind modul de calcul al impozitului pe cladiri:
a) pentru cladiri rezidentiale - prin aplicarea cotei de minimum 0,1% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 din Codul fiscal, in vigoare la data de 31 decembrie 2022;
b) in cazul unei cladiri nerezidentiale - prin aplicarea cotei de minimum 0,5% asupra ultimei valori inregistrate in baza de date a organului fiscal, la data de 31 decembrie 2022.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...