Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Majorarea valorii nominale a tichetului de masa la 40 de lei, de la 01 Ianuarie 2024

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
23 Oct 2023


In data de 27 iulie 2023, Guvernul Romaniei a emis Ordonanta de Urgenta nr. 69, care aduce modificari la Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Noua prevedere stabileste ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 de lei.

Acest act normativ vine in contextul unui sir de evenimente care au afectat economia si, implicit, bunastarea cetatenilor. Unul dintre motivele care a stat la baza acestei decizii este cresterea fara precedent a preturilor la energie, gaze naturale si combustibili, cauzata de liberalizarea preturilor la nivel european si international. Aceasta situatie a generat cresterea preturilor la utilitatile publice si la bunurile de consum, afectand grav puterea de cumparare a populatiei.

Potrivit datelor Eurostat, puterea de cumparare a romanilor a scazut, ajungand la 77% din media europeana, fata de 82% in urma cu un an. Situatia a fost agravata si de criza razboiului din Ucraina, un important producator si exportator de cereale pentru Uniunea Europeana. Razboiul a redus semnificativ importurile de cereale, avand un impact major asupra preturilor la bunurile de consum.

In acest context, Guvernul Romaniei a adoptat masuri urgente, pentru a oferi un sprijin real cetatenilor si a contracara efectele negative ale situatiei economice actuale.

Evolutia valorii nominale a tichetelor de masa in Romania:
  • In anii '90 si inceputul anilor 2000, valoarea nominala a tichetelor de masa era destul de mica, reflectand conditiile economice ale perioadei.
  • In jurul anului 2008, valoarea nominala a unui tichet de masa era de aproximativ 9 lei.
  • In 2015, valoarea a crescut la aproximativ 9,35 lei.
  • Pana in 2017, valoarea nominala a ajuns la 9,57 lei.
  • In 2018, valoarea nominala a tichetului de masa a fost majorata semnificativ, ajungand la 15,09 lei.
  • Ulterior, valoarea a continuat sa creasca, dar ritmul cresterii a variat in functie de deciziile guvernamentale si de conditiile economice.
Valoarea tichetelor de masa a fost influentata de mai multi factori, printre care inflatia, cresterea salariului minim pe economie si negocierile dintre sindicate si angajatori, avand urmatoarele valori maxime: 

Perioada Valoarea nominala maxima a unui tichet de masa Actul normativ (Ministerul finantelor publice)
Decembrie 2016-aprilie 2017 inclusiv 15,00 lei Ordinul 2218/2016
In vigoare de la 07 decembrie 2016 pana la 02 mai 2017
Sem. I 2017, incepand cu luna mai 15,09 lei Ordinul 625/2017
 In vigoare de la 03 mai 2017 pana la 26 noiembrie 2017
Sem. II 2017, incepand cu luna noiembrie 15,09 lei Ordinul 1852/2017
In vigoare de la 27 noiembrie 2017 pana la 14 mai 2018
Sem. I 2018, incepand cu luna mai 15,18 lei Ordinul 1618/2018
 In vigoare de la 15 mai 2018 pana la 20 decembrie 2018
Sem. II 2018
 
15,18 lei Ordinul 2565/2018
In vigoare de la 21 decembrie 2018
Prevederea s-a aplicat si pentru sem. I 2019 15,18 lei Ordinul 2565/2018
In vigoare de la 21 decembrie 2018
Pentru sem. II 2019, incepand cu luna octombrie.
Valoarea s-a aplicat si pentru primele 2 luni ale sem. I 2020, respectiv februarie 2020 si martie 2020.
15,18 lei Ordinul 2892/1253/2019
In vigoare de la 23 septembrie 2019
Incepand cu 01 aprilie 2020
 
20,00 lei Legea nr. 24/2020
In vigoare de la 01 aprilie 2020
Pentru sem. II 2020, incepand cu luna octombrie 2020
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. I 2021, respectiv februarie 2021 si martie 2021.
20,01 lei Ordinul 2876/1452/2020
In vigoare de la 23 octombrie 2020 pana la 21 aprilie 2021
Pentru sem. I al anului 2021, incepand cu luna aprilie 2021
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. II al anului 2021 (august  si septembrie 2021).
20,01 lei Legea 450/258/2021
In vigoare de la 22 aprilie 2021 pana la 05 octombrie 2021
Pentru sem. II 2021, incepand cu luna octombrie 2021
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. I 2022 (februarie  si martie 2022).
20,09 lei Ordinul 1245/902/2021
In vigoare de la 06 octombrie 2021 pana la 31 martie 2022
Pentru sem. I 2022, incepand cu luna aprilie 2022
Initial s-a prevazut ca valoarea sa se aplice si pentru primele 2 luni ale sem. II 2022 (august si septembrie 2022).
20,17 lei Ordinul 366/209/2022
In vigoare de la 04 aprilie 2022
Incepand cu 01 Iulie 2022
Valoarea s-a aplicat si in sem. II 2022, precum si in primele doua luni ale sem. I 2023 (februarie si martie 2023).
30,00 lei Legea nr. 187/2022
In vigoare de la 25 iunie 2022
Pentru sem. I 2023, incepand cu luna aprilie 2023
Initial s-a prevazut ca valoarea sa se aplice si pentru primele 2 luni ale sem. II 2023 (august si septembrie 2023).
30,00 lei Ordinul 1263/654/2023
In vigoare de la 31 martie 2023 pana la 31 iulie 2023
Incepand cu data de 1 august 2023. 35,00 lei Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
In vigoare de la 01 ianuarie 2019
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024. 40,00 lei

Analizand evolutia valorii nominale a unui tichet de masa pentru perioada 2016 - 2024, putem trage cateva concluzii:

Stabilitate si cresteri mici: Incepand din decembrie 2016 pana in martie 2020, valoarea tichetului de masa a ramas relativ stabila, avand o crestere modesta de la 15 lei la 20 lei.
Cresteri semnificative post-2020: Se observa o schimbare semnificativa incepand cu aprilie 2020, cand valoarea tichetului a crescut la 20 de lei, si a continuat sa creasca pana la 35 lei in august 2023 si apoi 40 lei in ianuarie 2024.
Cresteri mari dupa 2022: Majorarea semnificativa a tichetului de masa de la 20,17 lei la 30 lei in iulie 2022, apoi la 35 lei in august 2023 si la 40 lei pentru ianuarie 2024, reflecta o crestere rapida intr-un interval scurt de timp. Acesta crestere este rezultatul unor factori economici, politici si legislativi, precum inflatia si deciziile politice de a creste puterea de cumparare a angajatilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...