Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 4 Decembrie 2023

Majorarea valorii nominale a tichetului de masa la 40 de lei, de la 01 Ianuarie 2024

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
23 Oct 2023


In data de 27 iulie 2023, Guvernul Romaniei a emis Ordonanta de Urgenta nr. 69, care aduce modificari la Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Noua prevedere stabileste ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 de lei.

Acest act normativ vine in contextul unui sir de evenimente care au afectat economia si, implicit, bunastarea cetatenilor. Unul dintre motivele care a stat la baza acestei decizii este cresterea fara precedent a preturilor la energie, gaze naturale si combustibili, cauzata de liberalizarea preturilor la nivel european si international. Aceasta situatie a generat cresterea preturilor la utilitatile publice si la bunurile de consum, afectand grav puterea de cumparare a populatiei.

Potrivit datelor Eurostat, puterea de cumparare a romanilor a scazut, ajungand la 77% din media europeana, fata de 82% in urma cu un an. Situatia a fost agravata si de criza razboiului din Ucraina, un important producator si exportator de cereale pentru Uniunea Europeana. Razboiul a redus semnificativ importurile de cereale, avand un impact major asupra preturilor la bunurile de consum.

In acest context, Guvernul Romaniei a adoptat masuri urgente, pentru a oferi un sprijin real cetatenilor si a contracara efectele negative ale situatiei economice actuale.

Evolutia valorii nominale a tichetelor de masa in Romania:
  • In anii '90 si inceputul anilor 2000, valoarea nominala a tichetelor de masa era destul de mica, reflectand conditiile economice ale perioadei.
  • In jurul anului 2008, valoarea nominala a unui tichet de masa era de aproximativ 9 lei.
  • In 2015, valoarea a crescut la aproximativ 9,35 lei.
  • Pana in 2017, valoarea nominala a ajuns la 9,57 lei.
  • In 2018, valoarea nominala a tichetului de masa a fost majorata semnificativ, ajungand la 15,09 lei.
  • Ulterior, valoarea a continuat sa creasca, dar ritmul cresterii a variat in functie de deciziile guvernamentale si de conditiile economice.
Valoarea tichetelor de masa a fost influentata de mai multi factori, printre care inflatia, cresterea salariului minim pe economie si negocierile dintre sindicate si angajatori, avand urmatoarele valori maxime: 

Perioada Valoarea nominala maxima a unui tichet de masa Actul normativ (Ministerul finantelor publice)
Decembrie 2016-aprilie 2017 inclusiv 15,00 lei Ordinul 2218/2016
In vigoare de la 07 decembrie 2016 pana la 02 mai 2017
Sem. I 2017, incepand cu luna mai 15,09 lei Ordinul 625/2017
 In vigoare de la 03 mai 2017 pana la 26 noiembrie 2017
Sem. II 2017, incepand cu luna noiembrie 15,09 lei Ordinul 1852/2017
In vigoare de la 27 noiembrie 2017 pana la 14 mai 2018
Sem. I 2018, incepand cu luna mai 15,18 lei Ordinul 1618/2018
 In vigoare de la 15 mai 2018 pana la 20 decembrie 2018
Sem. II 2018
 
15,18 lei Ordinul 2565/2018
In vigoare de la 21 decembrie 2018
Prevederea s-a aplicat si pentru sem. I 2019 15,18 lei Ordinul 2565/2018
In vigoare de la 21 decembrie 2018
Pentru sem. II 2019, incepand cu luna octombrie.
Valoarea s-a aplicat si pentru primele 2 luni ale sem. I 2020, respectiv februarie 2020 si martie 2020.
15,18 lei Ordinul 2892/1253/2019
In vigoare de la 23 septembrie 2019
Incepand cu 01 aprilie 2020
 
20,00 lei Legea nr. 24/2020
In vigoare de la 01 aprilie 2020
Pentru sem. II 2020, incepand cu luna octombrie 2020
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. I 2021, respectiv februarie 2021 si martie 2021.
20,01 lei Ordinul 2876/1452/2020
In vigoare de la 23 octombrie 2020 pana la 21 aprilie 2021
Pentru sem. I al anului 2021, incepand cu luna aprilie 2021
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. II al anului 2021 (august  si septembrie 2021).
20,01 lei Legea 450/258/2021
In vigoare de la 22 aprilie 2021 pana la 05 octombrie 2021
Pentru sem. II 2021, incepand cu luna octombrie 2021
Valoarea s-a aplicat si pentru primele doua luni ale sem. I 2022 (februarie  si martie 2022).
20,09 lei Ordinul 1245/902/2021
In vigoare de la 06 octombrie 2021 pana la 31 martie 2022
Pentru sem. I 2022, incepand cu luna aprilie 2022
Initial s-a prevazut ca valoarea sa se aplice si pentru primele 2 luni ale sem. II 2022 (august si septembrie 2022).
20,17 lei Ordinul 366/209/2022
In vigoare de la 04 aprilie 2022
Incepand cu 01 Iulie 2022
Valoarea s-a aplicat si in sem. II 2022, precum si in primele doua luni ale sem. I 2023 (februarie si martie 2023).
30,00 lei Legea nr. 187/2022
In vigoare de la 25 iunie 2022
Pentru sem. I 2023, incepand cu luna aprilie 2023
Initial s-a prevazut ca valoarea sa se aplice si pentru primele 2 luni ale sem. II 2023 (august si septembrie 2023).
30,00 lei Ordinul 1263/654/2023
In vigoare de la 31 martie 2023 pana la 31 iulie 2023
Incepand cu data de 1 august 2023. 35,00 lei Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
In vigoare de la 01 ianuarie 2019
Incepand cu data de 1 ianuarie 2024. 40,00 lei

Analizand evolutia valorii nominale a unui tichet de masa pentru perioada 2016 - 2024, putem trage cateva concluzii:

Stabilitate si cresteri mici: Incepand din decembrie 2016 pana in martie 2020, valoarea tichetului de masa a ramas relativ stabila, avand o crestere modesta de la 15 lei la 20 lei.
Cresteri semnificative post-2020: Se observa o schimbare semnificativa incepand cu aprilie 2020, cand valoarea tichetului a crescut la 20 de lei, si a continuat sa creasca pana la 35 lei in august 2023 si apoi 40 lei in ianuarie 2024.
Cresteri mari dupa 2022: Majorarea semnificativa a tichetului de masa de la 20,17 lei la 30 lei in iulie 2022, apoi la 35 lei in august 2023 si la 40 lei pentru ianuarie 2024, reflecta o crestere rapida intr-un interval scurt de timp. Acesta crestere este rezultatul unor factori economici, politici si legislativi, precum inflatia si deciziile politice de a creste puterea de cumparare a angajatilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Dec032023

Penalitatea de nedeclarare: mecanismul de reducere cu 75%

de Profeanu Laura 03 Dec 2023
Penalitatea de nedeclarare este reglementata de art. 181 din Codul de procedura fiscala si se aplica incepand cu 01 ianuarie 2016, constituind venit al bugetului de stat. Cuantumul penalitatii de nedeclarare: Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate (sau declarate incorect) de catre  contribuabili si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, contribuabili datoreaza o ...
Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...