Cheltuielile cu serviciile intragrup ar putea deveni nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit
20 Oct 2023
Un proiect de lege recent înregistrat la Senat propune modificarea alin.(4) al art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv cheltuielile cu serviciile intragrup prestate de entitati afiliate nerezidente sa devina nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit din Romania.
Concret, propunerea legislativa are in vedere schimbarea modului in care sunt tratate cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Mai precis, modificarea stipuleaza ca deducerea de cheltuieli de acest tip, pe baza unor tranzactii considerate artificiale (potrivit art. 11 alin. 3 din Codul fiscal) reprezinta o contraventie. Sanctiunea pentru aceasta contraventie va fi o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii care a fost dedusa.
Aceasta modificare vizeaza combaterea practicilor de evaziune fiscala sau de transfer de profituri in afara tarii, prin intermediul tranzactiilor artificiale cu entitati afiliate nerezidente. Astfel, se doreste descurajarea companiilor de a recurge la astfel de practici de optimizare fiscala care, desi pot fi legale, pot avea un impact negativ asupra bugetului statului.
Diferentele dintre forma actuala si forma propusa pentru modificarea art. 25, alin. 4 lit.f) din Codul fiscal, sunt:
Forma actuala: | Forma propusa spre modificare: |
Art. 25. – Cheltuieli (4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3); |
Art. 25. – Cheltuieli (4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Deducerea de cheltuieli de aceasta natura, pe baza unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3), reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse; |
Forma actuala:
- Tipul de persoana vizata: Cheltuielile cu servicii sunt nedeductibile daca sunt prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic pentru schimbul de informatii.
- Conditie suplimentara pentru nedeductibilitate: Aceste cheltuieli sunt nedeductibile doar daca sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale.
Forma propusa spre modificare:
- Tipul de persoana vizata: Cheltuielile cu servicii sunt nedeductibile daca sunt prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Aceasta este o schimbare semnificativa, deoarece nu se mai refera doar la tari fara un instrument juridic de schimb de informatii cu Romania, ci la orice entitate afiliata nerezidenta.
- Sanctiune: Daca cheltuielile sunt deduse pe baza unor tranzactii considerate artificiale, nu numai ca acestea devin nedeductibile, dar acum reprezinta o contraventie si sunt sanctionate cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse.
Rezumat: In forma actuala, nedeductibilitatea se aplica serviciilor din tari fara un acord de schimb de informatii si numai daca sunt considerate artificiale. Forma propusa extinde aceasta nedeductibilitate la serviciile prestate de orice entitate afiliata nerezidenta si introduce o sanctiune mult mai severa pentru nerespectarea prevederilor.
In concluzie, punctele cheie ale proiectului de lege, sunt:
1. Natura si scop: Proiectul de lege vizeaza interzicerea deducerii cheltuielilor cu serviciile intragrup pentru platitorii de impozit pe profit (serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii).
2. Sanctiunea: In cazul in care companiile incearca sa deduca aceste cheltuieli sub o forma diferita sau in situatii in care tranzactiile sunt considerate artificiale (potrivit Codului fiscal) acestea vor fi sanctionate cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse.
3. Rationamentul: Initiatorii proiectului considera ca, din cauza complexitatii determinarii preturilor de transfer in cazul serviciilor (fata de transferul de bunuri, unde preturile de piata sunt mai transparente) exista un risc mai mare de evaziune fiscala. Prin interzicerea acestor deduceri, ei spera sa elimine aceste controverse si sa sporeasca veniturile bugetare ale Romaniei.
4. Contextul actual: In prezent, nu toate cheltuielile cu serviciile intragrup sunt nedeductibile. Doar cele realizate cu entitati din tari cu care Romania nu are un acord de schimb de informatii si care sunt rezultatul tranzactiilor considerate artificiale, sunt excluse de la deducere.
5. Impactul: Proiectul de lege, daca este adoptat, ar putea avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri din Romania, in special asupra companiilor multinationale care efectueaza tranzactii cu entitati afiliate nerezidente. In acelasi timp, ar putea creste veniturile la bugetul de stat.
6. Stadiul legislativ: Este esential de retinut ca pentru a deveni lege, propunerea trebuie sa treaca prin intregul proces legislativ: adoptare in Parlament, promulgare de catre Presedinte si publicare in Monitorul Oficial.
Din perspectiva mediului de afaceri, aceasta ar putea fi vazuta ca o masura restrictiva care ar putea afecta operarea normala a companiilor multinationale in Romania. Insa, din perspectiva autoritatilor, aceasta ar putea fi vazuta ca o metoda de a proteja veniturile fiscale ale tarii si de a asigura ca impozitele sunt platite corect.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre modificari fiscale
Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie
de
Profeanu Laura
11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal.
Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Ian202024
Contract de inchiriere spatiu cu doi coproprietari (soti)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 20 Ian 2024
Intrebare: Am inchiriat un spatiu si pe contractul de inchiriere apar ambii soti proprietari, cu cota parte de 50%. Prin prisma modificarilor din 2024 privind impozitul cu retinere la sursa, cum ar trebui sa procedez, sa impozitez suma virata lunar si apoi, sa declar la sfarsitul anului in D205 ambii soti, impartind venitul si impozitul la 2? Virarea venitului din chirie il fac intr-un singur cont comunicat ...
Dec082023
Conditii 2024 pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii
de
Alexandru Palaghia
valabil la 08 Dec 2023
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca incepand cu anul 2024, pentru a ramane platitor impozit pe venit microintreprindere mai este conditionat de angajarea unei persoane? Cifra de afaceri la sfarsitul anului 2023 este 50,000 euro.
Dec092023
Compensare intre drepturi si obligatii
de
Profeanu Laura
valabil la 09 Dec 2023
Intrebare: O microintreprindere care aplica sistemul de TVA la incasare doreste sa ofere sub forma de dividende un birou (amenajat ca locuinta) impreuna cu parcarea subterana catre asociatul unic. Biroul a fost achizitionat impreuna cu parcarea subterana in ian. 2022 prin taxare inversa, iar livrarea catre asociat se doreste cu TVA de 5% ca parte a politicii sociale. Pasii pe care dorim sa ii urmam sunt in ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari fiscale keyboard_double_arrow_right