Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Cheltuielile cu serviciile intragrup ar putea deveni nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Oct 2023


Un proiect de lege recent înregistrat la Senat propune modificarea alin.(4) al art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv cheltuielile cu serviciile intragrup prestate de entitati afiliate nerezidente sa devina nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit din Romania.

Concret, propunerea legislativa are in vedere schimbarea modului in care sunt tratate cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Mai precis, modificarea stipuleaza ca deducerea de cheltuieli de acest tip, pe baza unor tranzactii considerate artificiale (potrivit art. 11 alin. 3 din Codul fiscal) reprezinta o contraventie. Sanctiunea pentru aceasta contraventie va fi o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii care a fost dedusa.

Aceasta modificare vizeaza combaterea practicilor de evaziune fiscala sau de transfer de profituri in afara tarii, prin intermediul tranzactiilor artificiale cu entitati afiliate nerezidente. Astfel, se doreste descurajarea companiilor de a recurge la astfel de practici de optimizare fiscala care, desi pot fi legale, pot avea un impact negativ asupra bugetului statului.

Diferentele dintre forma actuala si forma propusa pentru modificarea art. 25, alin. 4 lit.f) din Codul fiscal, sunt:

Forma actuala: Forma propusa spre modificare:
Art. 25. – Cheltuieli
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3);
Art. 25. – Cheltuieli
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Deducerea de cheltuieli de aceasta natura, pe baza unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3), reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse;
 
Forma actuala:

- Tipul de persoana vizata: Cheltuielile cu servicii sunt nedeductibile daca sunt prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic pentru schimbul de informatii.
- Conditie suplimentara pentru nedeductibilitate: Aceste cheltuieli sunt nedeductibile doar daca sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale.
Forma propusa spre modificare:
- Tipul de persoana vizata: Cheltuielile cu servicii sunt nedeductibile daca sunt prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Aceasta este o schimbare semnificativa, deoarece nu se mai refera doar la tari fara un instrument juridic de schimb de informatii cu Romania, ci la orice entitate afiliata nerezidenta.
- Sanctiune: Daca cheltuielile sunt deduse pe baza unor tranzactii considerate artificiale, nu numai ca acestea devin nedeductibile, dar acum reprezinta o contraventie si sunt sanctionate cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse.

Rezumat: In forma actuala, nedeductibilitatea se aplica serviciilor din tari fara un acord de schimb de informatii si numai daca sunt considerate artificiale. Forma propusa extinde aceasta nedeductibilitate la serviciile prestate de orice entitate afiliata nerezidenta si introduce o sanctiune mult mai severa pentru nerespectarea prevederilor.

 In concluzie, punctele cheie ale proiectului de lege, sunt:

1. Natura si scop: Proiectul de lege vizeaza interzicerea deducerii cheltuielilor cu serviciile intragrup pentru platitorii de impozit pe profit (serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii).
2. Sanctiunea: In cazul in care companiile incearca sa deduca aceste cheltuieli sub o forma diferita sau in situatii in care tranzactiile sunt considerate artificiale (potrivit Codului fiscal) acestea vor fi sanctionate cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse.
3. Rationamentul: Initiatorii proiectului considera ca, din cauza complexitatii determinarii preturilor de transfer in cazul serviciilor (fata de transferul de bunuri, unde preturile de piata sunt mai transparente) exista un risc mai mare de evaziune fiscala. Prin interzicerea acestor deduceri, ei spera sa elimine aceste controverse si sa sporeasca veniturile bugetare ale Romaniei.
4. Contextul actual: In prezent, nu toate cheltuielile cu serviciile intragrup sunt nedeductibile. Doar cele realizate cu entitati din tari cu care Romania nu are un acord de schimb de informatii si care sunt rezultatul tranzactiilor considerate artificiale, sunt excluse de la deducere.
5. Impactul: Proiectul de lege, daca este adoptat, ar putea avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri din Romania, in special asupra companiilor multinationale care efectueaza tranzactii cu entitati afiliate nerezidente. In acelasi timp, ar putea creste veniturile la bugetul de stat.
6. Stadiul legislativ: Este esential de retinut ca pentru a deveni lege, propunerea trebuie sa treaca prin intregul proces legislativ: adoptare in Parlament, promulgare de catre Presedinte si publicare in Monitorul Oficial.

Din perspectiva mediului de afaceri, aceasta ar putea fi vazuta ca o masura restrictiva care ar putea afecta operarea normala a companiilor multinationale in Romania. Insa, din perspectiva autoritatilor, aceasta ar putea fi vazuta ca o metoda de a proteja veniturile fiscale ale tarii si de a asigura ca impozitele sunt platite corect.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...