Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 Decembrie 2023

Cheltuielile cu serviciile intragrup ar putea deveni nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
20 Oct 2023


Un proiect de lege recent înregistrat la Senat propune modificarea alin.(4) al art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv cheltuielile cu serviciile intragrup prestate de entitati afiliate nerezidente sa devina nedeductibile pentru platitorii de impozit pe profit din Romania.

Concret, propunerea legislativa are in vedere schimbarea modului in care sunt tratate cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Mai precis, modificarea stipuleaza ca deducerea de cheltuieli de acest tip, pe baza unor tranzactii considerate artificiale (potrivit art. 11 alin. 3 din Codul fiscal) reprezinta o contraventie. Sanctiunea pentru aceasta contraventie va fi o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii care a fost dedusa.

Aceasta modificare vizeaza combaterea practicilor de evaziune fiscala sau de transfer de profituri in afara tarii, prin intermediul tranzactiilor artificiale cu entitati afiliate nerezidente. Astfel, se doreste descurajarea companiilor de a recurge la astfel de practici de optimizare fiscala care, desi pot fi legale, pot avea un impact negativ asupra bugetului statului.

Diferentele dintre forma actuala si forma propusa pentru modificarea art. 25, alin. 4 lit.f) din Codul fiscal, sunt:

Forma actuala: Forma propusa spre modificare:
Art. 25. – Cheltuieli
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3);
Art. 25. – Cheltuieli
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
f) cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Deducerea de cheltuieli de aceasta natura, pe baza unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3), reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse;
 
Forma actuala:

- Tipul de persoana vizata: Cheltuielile cu servicii sunt nedeductibile daca sunt prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic pentru schimbul de informatii.
- Conditie suplimentara pentru nedeductibilitate: Aceste cheltuieli sunt nedeductibile doar daca sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale.
Forma propusa spre modificare:
- Tipul de persoana vizata: Cheltuielile cu servicii sunt nedeductibile daca sunt prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Aceasta este o schimbare semnificativa, deoarece nu se mai refera doar la tari fara un instrument juridic de schimb de informatii cu Romania, ci la orice entitate afiliata nerezidenta.
- Sanctiune: Daca cheltuielile sunt deduse pe baza unor tranzactii considerate artificiale, nu numai ca acestea devin nedeductibile, dar acum reprezinta o contraventie si sunt sanctionate cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse.

Rezumat: In forma actuala, nedeductibilitatea se aplica serviciilor din tari fara un acord de schimb de informatii si numai daca sunt considerate artificiale. Forma propusa extinde aceasta nedeductibilitate la serviciile prestate de orice entitate afiliata nerezidenta si introduce o sanctiune mult mai severa pentru nerespectarea prevederilor.

 In concluzie, punctele cheie ale proiectului de lege, sunt:

1. Natura si scop: Proiectul de lege vizeaza interzicerea deducerii cheltuielilor cu serviciile intragrup pentru platitorii de impozit pe profit (serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii).
2. Sanctiunea: In cazul in care companiile incearca sa deduca aceste cheltuieli sub o forma diferita sau in situatii in care tranzactiile sunt considerate artificiale (potrivit Codului fiscal) acestea vor fi sanctionate cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse.
3. Rationamentul: Initiatorii proiectului considera ca, din cauza complexitatii determinarii preturilor de transfer in cazul serviciilor (fata de transferul de bunuri, unde preturile de piata sunt mai transparente) exista un risc mai mare de evaziune fiscala. Prin interzicerea acestor deduceri, ei spera sa elimine aceste controverse si sa sporeasca veniturile bugetare ale Romaniei.
4. Contextul actual: In prezent, nu toate cheltuielile cu serviciile intragrup sunt nedeductibile. Doar cele realizate cu entitati din tari cu care Romania nu are un acord de schimb de informatii si care sunt rezultatul tranzactiilor considerate artificiale, sunt excluse de la deducere.
5. Impactul: Proiectul de lege, daca este adoptat, ar putea avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri din Romania, in special asupra companiilor multinationale care efectueaza tranzactii cu entitati afiliate nerezidente. In acelasi timp, ar putea creste veniturile la bugetul de stat.
6. Stadiul legislativ: Este esential de retinut ca pentru a deveni lege, propunerea trebuie sa treaca prin intregul proces legislativ: adoptare in Parlament, promulgare de catre Presedinte si publicare in Monitorul Oficial.

Din perspectiva mediului de afaceri, aceasta ar putea fi vazuta ca o masura restrictiva care ar putea afecta operarea normala a companiilor multinationale in Romania. Insa, din perspectiva autoritatilor, aceasta ar putea fi vazuta ca o metoda de a proteja veniturile fiscale ale tarii si de a asigura ca impozitele sunt platite corect.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Dec012023

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

de Profeanu Laura 01 Dec 2023
La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala. Implicatii pentru Comercianti Principalul impact consta in gestionarea ...
Nov282023

ANAF extinde regulile pentru inregistrarea fiscala a PFA-urilor si profesionistilor

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
In 2022, ANAF a introdus reguli noi pentru interactiunea dintre persoanele fizice autorizate (PFA-uri) si profesionisti cu organele fiscale. Recent, ANAF a propus un proiect de ordin pentru extinderea acestor reguli, vizand detalierea procedurii de inregistrare fiscala pentru acele categorii de contribuabili (persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita ...
Nov282023

UE inaspreste regulile impotriva intarzierilor de plata: o noua era pentru tranzactiile comerciale

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Intr-un efort de a proteja intreprinderile, in special IMM-urile, de impactul negativ al intarzierilor in plati, UE a propus un regulament pentru intarzierea platilor (”REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on combating late payment in commercial transactions") pentru a moderniza cadrul legislativ existent (Directiva 2011/7/UE, transpusa in Romania prin Legea 72/2013 ...
Nov282023

RO e-Transport extinde monitorizarea pentru a include produse alimentare si tutun - Propunere de modificare din 01 Martie 2024

de Profeanu Laura 28 Nov 2023
Din martie 2024, sistemul e-Transport al Romaniei va cunoaste schimbari semnificative, conform unui recent proiect de ordin publicat de ANAF. In prezent, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, confom Ordinului Presedntelui ANAF nr. 802/2022 (in vigoare de la 03 mai 2022) ...
Nov242023

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri pentru anul 2024

de Profeanu Laura 24 Nov 2023
Institutul National de Statistica (INS) a emis Ordinul nr. 1539/2023, care stabileste pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intra-UE cu bunuri, pentru anul 2024. Acest ordin va intra in vigoare la 1 februarie 2024. Principalele puncte ale acestui ordin sunt urmatoarele: - Praguri valorice stabilite: Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea ...