Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Septembrie 2023

Capitalizarea costurilor cu achizitia de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 ianuarie 2022 - 31 martie 2025

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
23 Aug 2023


Pentru operatorii economici titulari de licenta, prestatori ai serviciilor concesionate de transport si distributie a energiei electrice si gazelor naturale, costurile suplimentare cu achizitia de energie electrica si gaze naturale, realizate in perioada 1 ianuarie 2022-31 martie 2025, in vederea acoperirii consumului propriu tehnologic si, respectiv, consumului tehnologic, fata de costurile incluse in tarifele reglementate, se capitalizeaza trimestrial, conform Legii nr. 357/2022 privind aprobarea OUG nr. 119/2022 pentru modificarea si completarea OUG nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze.

Costurile astfel capitalizate:
- se recunosc in tarifele reglementate cu respectarea criteriilor de recunoastere a costurilor prevazute in metodologiile Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE);
- se amortizeaza pe o perioada de 5 ani de la data capitalizarii;
- se remunereaza cu 50% din rata reglementata de rentabilitate aprobata de ANRE, aplicabila pe perioada de amortizare a respectivelor costuri;
- se recunosc ca o componenta distincta;
- activele rezultate se recunosc in evidentele contabile si in situatiile financiare anuale ale operatorilor de transport si ale operatorilor de distributie, conform art. 186 indice 1 din OMFP 1802/2014) prin articolul contabil:

208 = 721
«Alte imobilizari necorporale»/analitic distinct Venituri din productia de imobilizari necorporale»
 
astfel:
a) la data de 30 septembrie 2022, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 ianuarie 2022 - 30 septembrie 2022;
b) la data de 31 decembrie 2022, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 octombrie 2022 - 31 decembrie 2022;
c) la data de 31 martie 2023, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 ianuarie 2023 - 31 martie 2023;
d) la data de 30 iunie 2023, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 aprilie 2023 - 30 iunie 2023;
e) la data de 31 august 2023, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 iulie 2023 - 31 august 2023.

Amortizarea sumelor corespunzatoare activelor astfel recunoscute se inregistreaza in contabilitate incepand cu data de 1 a lunii urmatoare fiecareia dintre perioadele mentionate mai sus.

Prevederile de mai sus au fost puse in aplicare prin Normele metodologice (parte integranta din Ordinul ANRE nr. 128/2022) potrivit carora valoarea trimestriala a costurilor estimate in tarife, fata de care se calculeaza costurile suplimentare, se determina dupa cum urmeaza:

a) In cazul OD:
- costurile estimate in tarife, aferente anului de reglementare 2022, sunt considerate la nivelul celor estimate pentru anul de reglementare 2021, cuprinse in tarifele in vigoare la data de 1 aprilie 2022;
- repartizarea trimestriala a costurilor estimate in tarife, pentru anul 2022, se realizeaza proportional cu procentul rezultat prin raportarea cantitatilor trimestriale de CT, recunoscute de ANRE, pentru OD in anul de reglementare 2021, la cantitatea totala de CT recunoscuta in acelasi an de reglementare;
- costurile estimate aferente CT, care se includ in calculul veniturilor reglementate aferente anului de reglementare 2023, se determina pe baza cantitatii trimestriale de CT recunoscute de ANRE pentru anul 2022 si a unui pret mediu de achizitie al gazelor naturale care nu poate depasi pretul mediu al CT realizat de OD in primul semestru al anului 2022.

b) In cazul OTS:
- costurile estimate in tarife, aferente anilor de reglementare 2021-2022 si, respectiv, 2022-2023, sunt cele prognozate pentru anul de reglementare 2021-2022, cuprinse in tarifele in vigoare incepand cu data de 1 octombrie 2021;
- repartizarea trimestriala a costurilor estimate in tarife, pentru anii 2022 si 2023, se realizeaza proportional cu procentul rezultat prin raportarea cantitatilor trimestriale de CT, recunoscute de ANRE, in anul de reglementare 2020-2021, la cantitatea totala de CT recunoscut in acelasi an de reglementare;
- pentru perioada iulie-august 2023, repartizarea costurilor estimate in tarife se realizeaza proportional cu procentul rezultat prin raportarea cantitatilor de CT, recunoscut de ANRE pentru OS pentru perioada iulie-august 2021, la cantitatea totala de CT recunoscuta in acelasi an.
 
Termenii utilizati au semnificatiile prevazute in Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012: 
- CT - gazele naturale achizitionate pentru acoperirea consumului tehnologic;
- OD - operatorii sistemelor de distributie a gazelor naturale;
- OTS - operatorul sistemului de transport al gazelor naturale;
- OS - OD si OTS.
- costuri estimate in tarife - costurile prognozate cu CT, incluse in tarifele de distributie/transport a/al gazelor naturale aferente unui anumit an de reglementare;
- costuri suplimentare - costurile inregistrate de OS cu CT care depasesc costurile estimate incluse in tarifele reglementate;
- costuri capitalizate - costurile suplimentare inregistrate de OS in perioada prevazuta de Ordonanta si pe care le capitalizeaza conform prevederilor acesteia;
- rata de rentabilitate prevazuta de OUG nr. 119/2022 - 50% din rata reglementata de rentabilitate a capitalului investit aprobata de ANRE, aplicabila pe perioada de amortizare a respectivelor costuri capitalizate;
 
- data capitalizarii - data la care costurile suplimentare sunt constituite in imobilizari necorporale, conform inregistrarilor contabile ale OS; pentru calculul costurilor de capital, la recunoasterea in tarifele reglementate, data capitalizarii nu poate fi considerata mai devreme de ultima zi a fiecarui trimestru in care OS realizeaza capitalizarea costurilor suplimentare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "E-Factura, E-Transport. 10 studii de caz de maxima importanta."!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Sep252023

Modificari fiscale 18 - 24 septembrie 2023

de Irina Dumitrescu 25 Sep 2023
1. O.M.F. nr. 2.495/2023 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.100/2020 Publicat in: M.Of. nr. 839 din  18.09.2023 Ce prevede: Conform completarilor aduse procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. ...
Sep252023

Indemnizatia de crestere a copilului va fi supusa executarii silite pentru recuperarea datoriilor

de Profeanu Laura 25 Sep 2023
Indemnizatia de concediu pentru cresterea copilului  poate fi executata silit pentru recuperarea oricarei datorii, potrivit unei recente schimbari legislative. Conform art. 2 alin. 1 din OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri ...
Sep222023

Inasprirea transparentei financiare pentru entitatile fara scop patrimonial: Audit extern obligatoriu pentru subventii, sponsorizari, sume redirectionate si alte finantari

de Profeanu Laura 22 Sep 2023
Propunere de modificare a Legii contabilitatii nr. 82/1991: Persoanele juridice fara scop patrimonial vor fi obligate sa intocmeasca o declaratie pentru sumele primite sub forma de subventii, sponsorizari si alte finantari. Conform noilor amendamente, persoanele juridice fara scop patrimonial care au beneficiat de subventii, sponsorizari sau alte tipuri de finantare, vor fi obligate sa ...
Sep222023

Amenzile in Vizor: sanctiuni in Legea Contabilitatii (art. 42)

de Profeanu Laura 22 Sep 2023
Tabel comparativ intre sanctiunile actuale si cele propuse pentru modificare in Legea Contabilitatii (art. 42):   Legea contabilitatii nr. 82/1991 (forma actuala) Forma propusa pentru modificare Art. 41. Art. 41. Constituie contraventie urmatoarele fapte: Art. 42.  (1)   Contraventiile ...
Sep212023

Amenzi usturatoare si confiscari pentru activitati economice ilicite: Ministerul Finantelor propune sanctiuni dure

de Profeanu Laura 21 Sep 2023
Ministerul Finantelor vine cu o propunere de reintroducere a unor sanctiuni in legislatie, in urma observarii unor lacune care au favorizat evaziunea fiscala. Aceasta prevede amenzi si confiscari pentru cei care practica activitati economice fara inregistrare fiscala sau nu pot prezenta documente de provenienta pentru bunurile detinute sau transportate. La trei ani de la retragerea Legii nr. ...
Sep212023

Noi obligatii pentru emiterea si transmiterea e-Facturii in Romania. Termene si sanctiuni

de Profeanu Laura 21 Sep 2023
In contextul masurilor de digitalizare si transparenta fiscala, Guvernul Romaniei introduce noi reglementari referitoare la e-Factura. Un proiect de lege recent, propune ca, incepand cu 1 ianuarie 2024, anumite categorii de operatori economici sa fie obligati sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura.    1. Cine este afectat? • Operatorii economici ...