Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Mai 2024

Capitalizarea costurilor cu achizitia de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 ianuarie 2022 - 31 martie 2025

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
23 Aug 2023


Pentru operatorii economici titulari de licenta, prestatori ai serviciilor concesionate de transport si distributie a energiei electrice si gazelor naturale, costurile suplimentare cu achizitia de energie electrica si gaze naturale, realizate in perioada 1 ianuarie 2022-31 martie 2025, in vederea acoperirii consumului propriu tehnologic si, respectiv, consumului tehnologic, fata de costurile incluse in tarifele reglementate, se capitalizeaza trimestrial, conform Legii nr. 357/2022 privind aprobarea OUG nr. 119/2022 pentru modificarea si completarea OUG nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze.

Costurile astfel capitalizate:
- se recunosc in tarifele reglementate cu respectarea criteriilor de recunoastere a costurilor prevazute in metodologiile Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE);
- se amortizeaza pe o perioada de 5 ani de la data capitalizarii;
- se remunereaza cu 50% din rata reglementata de rentabilitate aprobata de ANRE, aplicabila pe perioada de amortizare a respectivelor costuri;
- se recunosc ca o componenta distincta;
- activele rezultate se recunosc in evidentele contabile si in situatiile financiare anuale ale operatorilor de transport si ale operatorilor de distributie, conform art. 186 indice 1 din OMFP 1802/2014) prin articolul contabil:

208 = 721
«Alte imobilizari necorporale»/analitic distinct Venituri din productia de imobilizari necorporale»
 
astfel:
a) la data de 30 septembrie 2022, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 ianuarie 2022 - 30 septembrie 2022;
b) la data de 31 decembrie 2022, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 octombrie 2022 - 31 decembrie 2022;
c) la data de 31 martie 2023, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 ianuarie 2023 - 31 martie 2023;
d) la data de 30 iunie 2023, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 aprilie 2023 - 30 iunie 2023;
e) la data de 31 august 2023, pentru sumele corespunzatoare perioadei 1 iulie 2023 - 31 august 2023.

Amortizarea sumelor corespunzatoare activelor astfel recunoscute se inregistreaza in contabilitate incepand cu data de 1 a lunii urmatoare fiecareia dintre perioadele mentionate mai sus.

Prevederile de mai sus au fost puse in aplicare prin Normele metodologice (parte integranta din Ordinul ANRE nr. 128/2022) potrivit carora valoarea trimestriala a costurilor estimate in tarife, fata de care se calculeaza costurile suplimentare, se determina dupa cum urmeaza:

a) In cazul OD:
- costurile estimate in tarife, aferente anului de reglementare 2022, sunt considerate la nivelul celor estimate pentru anul de reglementare 2021, cuprinse in tarifele in vigoare la data de 1 aprilie 2022;
- repartizarea trimestriala a costurilor estimate in tarife, pentru anul 2022, se realizeaza proportional cu procentul rezultat prin raportarea cantitatilor trimestriale de CT, recunoscute de ANRE, pentru OD in anul de reglementare 2021, la cantitatea totala de CT recunoscuta in acelasi an de reglementare;
- costurile estimate aferente CT, care se includ in calculul veniturilor reglementate aferente anului de reglementare 2023, se determina pe baza cantitatii trimestriale de CT recunoscute de ANRE pentru anul 2022 si a unui pret mediu de achizitie al gazelor naturale care nu poate depasi pretul mediu al CT realizat de OD in primul semestru al anului 2022.

b) In cazul OTS:
- costurile estimate in tarife, aferente anilor de reglementare 2021-2022 si, respectiv, 2022-2023, sunt cele prognozate pentru anul de reglementare 2021-2022, cuprinse in tarifele in vigoare incepand cu data de 1 octombrie 2021;
- repartizarea trimestriala a costurilor estimate in tarife, pentru anii 2022 si 2023, se realizeaza proportional cu procentul rezultat prin raportarea cantitatilor trimestriale de CT, recunoscute de ANRE, in anul de reglementare 2020-2021, la cantitatea totala de CT recunoscut in acelasi an de reglementare;
- pentru perioada iulie-august 2023, repartizarea costurilor estimate in tarife se realizeaza proportional cu procentul rezultat prin raportarea cantitatilor de CT, recunoscut de ANRE pentru OS pentru perioada iulie-august 2021, la cantitatea totala de CT recunoscuta in acelasi an.
 
Termenii utilizati au semnificatiile prevazute in Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012: 
- CT - gazele naturale achizitionate pentru acoperirea consumului tehnologic;
- OD - operatorii sistemelor de distributie a gazelor naturale;
- OTS - operatorul sistemului de transport al gazelor naturale;
- OS - OD si OTS.
- costuri estimate in tarife - costurile prognozate cu CT, incluse in tarifele de distributie/transport a/al gazelor naturale aferente unui anumit an de reglementare;
- costuri suplimentare - costurile inregistrate de OS cu CT care depasesc costurile estimate incluse in tarifele reglementate;
- costuri capitalizate - costurile suplimentare inregistrate de OS in perioada prevazuta de Ordonanta si pe care le capitalizeaza conform prevederilor acesteia;
- rata de rentabilitate prevazuta de OUG nr. 119/2022 - 50% din rata reglementata de rentabilitate a capitalului investit aprobata de ANRE, aplicabila pe perioada de amortizare a respectivelor costuri capitalizate;
 
- data capitalizarii - data la care costurile suplimentare sunt constituite in imobilizari necorporale, conform inregistrarilor contabile ale OS; pentru calculul costurilor de capital, la recunoasterea in tarifele reglementate, data capitalizarii nu poate fi considerata mai devreme de ultima zi a fiecarui trimestru in care OS realizeaza capitalizarea costurilor suplimentare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai272024

Evaluarea riscului fiscal: Cum stabilim clasa si subclasa de risc conform Codului de procedura fiscala

de Profeanu Laura 27 Mai 2024
Clasificarea contribuabililor in functie de riscul fiscal asociat activitatii lor, permite ANAF sa-si aloce resursele intr-un mod eficient si sa previna evaziunea fiscala. In acest context, Codul de procedura fiscala, prin art. 7, alin. (7) stabileste criteriile generale pe baza carora se determina clasa si subclasa de risc fiscal, ajutand astfel la crearea unui cadru fiscal transparent si ...
Mai212024

S-a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit

de Profeanu Laura 21 Mai 2024
In contextul adaptarilor continue ale legislatiei fiscale la dinamica economica si la standardele internationale, Guvernul Romaniei a modificat Codul fiscal, prin OUG nr. 43/2024. Aceasta ordonanta, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024, printre altele, a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit, incepand cu ...
Mai142024

Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat - formularul 230

de Profeanu Laura 14 Mai 2024
Salariatii din Romania pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Depunerea formularului 230 este optionala, oferind fiecarui salariat libertatea de a alege daca doreste sau nu sa participe la acest proces. Termenul ...
Mai132024

Modificari fiscale 06 - 12 mai 2024

de Irina Dumitrescu 13 Mai 2024
O.M.F.P. nr. 874/2024 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic Publicat in: M.Of. nr. 422 din 09.05.2024 Ce prevede: Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic este adaptat unor schimbari ...
Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...