Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Directiva privind contractele de servicii financiare incheiate la distanta, adoptata de Consiliul UE

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
26 Oct 2023


Ca raspuns la evolutia rapida a tehnologiei si mutarea serviciilor financiare in mediul online, UE a adoptat o directiva care aduce modificari semnificative in ceea ce priveste contractarea serviciilor financiare la distanta. Aceste schimbari vizeaza in special protejarea consumatorilor de practicile manipulatoare si clarificarea aspectelor contractuale.
Noua directiva, care va intra in vigoare la 20 de zile de la data publicarii sale in Jurnalul Oficial al UE, se concentreaza pe protectia consumatorilor care incheie contracte financiare la distanta, online sau prin telefon.

Un punct important al noii directive il constituie clarificarile aduse in ceea ce priveste domeniul de aplicare. Astfel, se ofera o "plasa de siguranta" pentru serviciile financiare. Acest concept asigura ca normele directivei se aplica in situatii diverse, de la aparitia pe piata a unor produse noi, precum monedele virtuale, pana la situatii in care legislatia specifica produsului nu acopera integral drepturile consumatorilor. Totodata, se refera si la imbunatatirea normelor privind divulgarea informatiilor si  obligatiilor de informare precontractuala. Acest lucru permite statelor membre sa impuna reguli nationale chiar si mai stricte, daca apreciza ca este necesar pentru protectia consumatorilor.

De asemenea, noua directiva raspunde unei probleme actuale legate de practicile manipulatoare online, adesea denumite "dark patterns". Prin urmare, consumatorii vor beneficia de o protectie suplimentara impotriva acestor tehnici care ii pot induce in eroare.

Pe langa toate acestea, consumatorii vor avea dreptul de a solicita interventia umana pe site-urile care folosesc instrumente automate de informare, oferind astfel un echilibru intre tehnologie si interactiunea umana.

Analiza detaliata a propunerii de modificare a Directivei 2011/83/UE:

1. Extinderea domeniului de aplicare al Directivei 2011/83/UE la contractele de servicii financiare incheiate la distanta. Aceasta inseamna ca, pe langa contractele de vanzare si servicii curente, prevederile Directivei se vor aplica si normelor referitoare la serviciile financiare care se incheie online sau prin alte mijloace la distanta.
  • Se creeaza un nou alineat in Directiva pentru a clarifica exact care articole se aplica contractelor de servicii financiare incheiate la distanta.
  • Introducerea acestui alineat vizeaza un nivel mai ridicat de protectie a consumatorilor si asigurarea unui cadru unitar pentru toate contractele de vanzare si servicii in UE, indiferent de natura lor.
  • Extinderea sferelor de aplicare ale normelor si sanctiunilor asigura ca autoritatile nationale vor putea interveni si penaliza orice nereguli in acest nou domeniu.
2. Incorporarea si actualizarea normelor din Directiva 2002/65/CE in Directiva 2011/83/UE. Asta inseamna ca se ia ceea ce era relevant din Directiva mai veche si se aduc modificarile necesare pentru a fi in conformitate cu cerintele si realitatile actuale.

3. Se pune un accent mare pe adaptarea la era digitala, avand in vedere proliferarea serviciilor financiare online. Se pune accentul pe informatiile precontractuale si pe modul in care acestea sunt furnizate consumatorilor, asigurandu-se ca sunt relevante, clare si oferite la timp.

4. Dreptul de retragere este consolidat, cu specificatii clare despre momentul in care informatiile ar trebui sa ajunga la consumator si despre modalitatile digitale prin care consumatorii pot exercita acest drept, cum ar fi butoanele de retragere online.
  • Comerciantii vor trebui sa ofere optiunea de interactiune umana atunci cand consumatorii o solicita, oferind un echilibru intre automatizare si interactiunea personala.
  • Se introduc si norme care interzic practicile online inselatoare, care pot influenta deciziile consumatorilor fara ca acestia sa fie constienti de aceasta.
  • Echitatea online este un concept central al propunerii. Se adauga norme noi pentru a se asigura ca instrumentele online, cum ar fi chatbox-urile sau consilierii robotizati, sunt transparente si echitabile pentru consumatori.
Aceasta propunere vizeaza modernizarea si extinderea Directivei 2011/83/UE pentru a aborda mai bine realitatile serviciilor financiare incheiate la distanta.
Impactul Directivei asupra firmelor va depinde de natura exacta a serviciilor pe care le ofera acestea si de modul in care interactioneaza cu consumatorii, urmand sa acorde atentie sporita, la:
- Conformitatea cu noile reglementari (revizuirea si actualizarea procedurilor interne, sistemelor informatice si materialelor de marketing).
- Costuri de implementare: Implementarea noilor cerinte ar putea implica costuri initiale, inclusiv timpul si resursele necesare materiale si umane.
- Relatia cu consumatorii: transparenta, acces la informatii si posibilitatea de a interactiona cu persoane reale atunci cand este necesar.
- Reputatie si incredere: Firmele care se conformeaza rapid si eficient noilor reglementari ar putea beneficia de o imbunatatire a reputatiei lor si de o crestere a increderii din partea consumatorilor.

5. Protectie impotriva riscurilor: Conformitatea cu noua directiva ajuta la protectia impotriva riscurilor legale si financiare.

Concluzie
Adoptarea noii directive demonstreaza angajamentul continuu al UE de a proteja drepturile consumatorilor intr-un mediu financiar digital in continua schimbare. Aceasta miscare este esentiala pentru a garanta ca serviciile financiare online si prin telefon sunt echitabile, transparente si in conformitate cu cele mai inalte standarde ale drepturilor consumatorilor. Statele membre UE sunt acum in fata sarcinii de a implementa aceste reguli, asigurandu-se ca ele sunt respectate si ca cetatenii se bucura de toate beneficiile pe care le ofera.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...