Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Impactul Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) asupra Comerciantilor si Contabililor

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
01 Dec 2023


La 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) a intrat in vigoare, aducand schimbari in ceea ce priveste ambalajele nereutilizabile. Comerciantii si contabilii se confrunta cu aspecte financiare si operationale, iar intelegerea acestora este importanta pentru adaptarea la aceasta noua realitate comerciala.

Implicatii pentru Comercianti
Principalul impact consta in gestionarea preturilor produselor. Bauturile imbuteliate, cum ar fi sucurile, berea si apa plata, vor avea un cost aparent mai ridicat cu 50 de bani pentru cei care nu returneaza ambalajele. Cu toate acestea, cei care aleg sa le returneze vor recupera ulterior aceasta diferenta, reprezentand un aspect important al gestionarii vanzarilor si al relatiei cu consumatorii.

Beneficiile aduse de SGR
SGR are un impact semnificativ asupra mediului inconjurator, contribuind la reducerea poluarii generate de ambalajele nereciclabile. Comerciantii devin astfel factori activi in promovarea sustenabilitatii, iar aceasta abordare are un impact pozitiv asupra imaginii si responsabilitatii sociale a acestora.

Ambalaje incluse in SGR
H.G nr. 1.074 din 04.10.2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, are ca obiect stabilirea cadrului legal pentru implementarea pe intreg teritoriul Romaniei a SGR aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile prevazute de Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje (in vigoare din 02.11.2015).

Potrivit prevederilor acestei legi, circulatia ambalajelor reutilizabile intre operatorii economici, se face prin schimb, cu respectarea prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 si ale Codul fiscal, iar daca beneficiarii nu detin cantitatile de ambalaje necesare efectuarii schimbului, achita o garantie baneasca in schimbul ambalajelor primite.

Valoarea garantiei banesti este in cuantum de 0,5 lei/ambalaj intre operatorii economici si intre operatorii economici si consumatorul final, in cazul ambalajelor primare reutilizabile, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l, utilizate pentru produse destinate consumului populatiei.

Sistemul de garantie-returnare se aplica pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piata nationala bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase.

Identificarea ambalajelor SGR
Ambalajele vor fi marcate distinct cu un simbol reprezentativ si un cod de bare conform specificatiilor stabilite de administratorul SGR, asigurand o recunoastere usoara pentru consumatori. In data de 4 iulie 2023, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a emis Ordinul nr. 1.802 privind aprobarea simbolului care indica apartenenta la acest sistem.

Aprobarea simbolului, conform prevederilor art. 24 din H.G. nr. 1.074/2021, reprezinta un pas important in asigurarea transparentei si identificarii clare a produselor si ambalajelor incluse in programul SGR. Simbolul, propus de S.C. RetuRo Sistem Garantie Returnare - S.A., este conceput pentru a fi usor recunoscut si inteles de catre consumatori, marcand angajamentul Ministerului in promovarea unei gestionari responsabile a deseurilor si protejarea mediului inconjurator.

Prin acest act normativ se impune obligativitatea marcarii ambalajelor cu simbolul SGR, facilitand astfel identificarea produselor care intra sub incidenta sistemului de garantie-returnare. Comerciantii vor juca un rol esential in implementarea acestui simbol, iar consumatorii vor beneficia de o transparenta crescuta privind produsele implicate in eforturile de protejare a mediului.
 
Functionarea SGR
La achizitionarea unei bauturi imbuteliate intr-un ambalaj SGR, consumatorii platesc 50 de bani. Returnarea ulterioara a ambalajului gol la orice punct de colectare SGR din tara permite consumatorilor sa recupereze suma platita anterior.

Returnarea ambalajelor SGR
In cadrul punctelor de returnare, comerciantii sunt obligati sa accepte ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a conditiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal. Procesul de returnare este simplu, implicand prezentarea ambalajului gol si curat la un punct de colectare SGR. Suma de 0,50 lei este restituita in numerar, prin virament sau sub forma de voucher.

Puncte de colectare SGR
Acestea trebuie sa fie amplasate in cadrul sau in proximitatea magazinelor, cu distante bine definite in functie de mediul urban sau rural. Asigurarea unui program de functionare similar cu al magazinelor optimizeaza procesul de returnare, conform prevederilor alin. 3 art. 13 din HG nr. 1074/2021:
In cadrul punctelor de returnare, comerciantii vor pastra ambalajele SGR returnate, separat de deseuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, in vederea preluarii acestora prin grija administratorului SGR.
Punctul de returnare este organizat in cadrul structurii de vanzare a comerciantului sau in imediata vecinatate a acesteia, fara depasirea unei distante de 150 de metri fata de structura de vanzare si avand cel putin acelasi program de functionare ca structura de vanzare a comerciantului.

Concluzie
Beneficiile ecologice ale sistemului reprezinta un pas important catre o abordare sustenabila in domeniul comercial. Cu o implementare eficienta si colaborare intre toate partile implicate, SGR devine un model de succes in gestionarea responsabila a deseurilor si in promovarea unui mediu mai curat pentru generatiile viitoare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...