Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024

Ordonanta privind stabilizarea preturilor la produsele agricole si alimentare. Lipsa claritatii in cerintele privind declaratiile pe propria raspundere

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
10 Iul 2023


OUG nr. 67 din 30 iunie 2023, care va intra in vigoare la 30 iulie 2023, instituie o masura cu caracter temporar (trei luni) de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare. Aceasta ordonanta vine ca raspuns la cresterea agresiunii militare a Rusiei impotriva Ucrainei, care a avut un impact semnificativ asupra preturilor energiei si gazelor naturale, precum si asupra resurselor utilizate in agricultura, cum ar fi ingrasamintele chimice, combustibilii si pesticidele. Cresterea acestor preturi a avut consecinte negative majore asupra securitatii alimentare si accesibilitatii preturilor la nivel mondial.

Principala masura prevazuta in ordonanta este limitarea adaosurilor comerciale practicate de operatorii economici pentru anumite produse agricole si alimentare. Aceasta se aplica tuturor operatorilor economici inregistrati in Romania, indiferent de forma de organizare, pe intreg lantul de productie, import, comert intracomunitar, distributie si vanzare cu amanuntul.

Masura se aplica unui set de produse agricole si alimentare, precizate in lista anexata ordonantei: paine alba simpla, lapte de vaca, branza telemea, iaurt simplu, faina alba de grau, malai, oua de gaina, ulei de floarea-soarelui, carne proaspata de pui, carne proaspata de porc, legume proaspete, fructe proaspete, cartofi si zahar alb tos.

Aceste produse au fost selectate pe baza importantei lor in alimentatia populatiei si a impactului lor asupra costului de trai, iar comercializarea lor (pe o perioada de trei luni) se va face doar cu prezentarea dovezilor cu privire la valoarea adaosului comercial aplicat produselor vandute, constand in declaratii pe propria raspundere semnate de reprezentantii legali ai operatorilor economici.

Dar, ordonanta nu furnizeaza detalii cu privire la formatul sau continutul exact al declaratiilor pe propria raspundere, ci mentioneaza doar ca aceste declaratii trebuie sa fie semnate de reprezentantii legali ai operatorilor economici. Lipsa unei clarificari cu privire la formatul sau cerintele specifice ale declaratiilor pe propria raspundere, poate conduce la interpretari diferite si poate crea incertitudine in practica. Este de asteptat, asadar, sa existe variatii in abordarea practica a cerintelor referitoare la declaratiile respective.

Impactul aplicarii ordonantei poate fi evaluat in mai multe directii:

In primul rand, limitarea adaosurilor comerciale poate contribui la stabilizarea preturilor la aceste produse, evitand astfel cresterile excesive si necontrolate. Aceasta ar putea reduce povara financiara asupra consumatorilor si ar putea imbunatati accesibilitatea produselor de baza, in special pentru categoriile de populatie mai vulnerabile.

In al doilea rand, aceasta masura temporara poate avea un impact pozitiv asupra puterii de cumparare a populatiei. Cresterea excesiva a preturilor la produsele agricole si alimentare poate afecta grav bugetul familiilor si capacitatea lor de a satisface nevoile alimentare de baza. Prin limitarea adaosurilor comerciale, aceasta masura poate contribui la mentinerea unui nivel de trai decent si la protejarea puterii de cumparare a consumatorilor finali.

In al treilea rand, aceasta masura poate sprijini producatorii agricoli, in special in contextul cresterii costurilor de productie. Prin limitarea adaosurilor comerciale excesive, se poate asigura un echilibru  corect intre costurile de productie si preturile de vanzare. Aceasta ar putea ajuta la mentinerea veniturilor producatorilor agricoli si la sustinerea durabilitatii lor economice, contribuind astfel la stabilitatea sectorului agricol.

In plus, implementarea acestei masuri temporare poate avea un impact pozitiv asupra securitatii alimentare. Preturile ridicate la produsele agricole si alimentare pot crea riscul de penurie alimentara si afecta stabilitatea lanturilor de aprovizionare. Prin limitarea cresterii excesive a preturilor si asigurarea accesibilitatii produselor, se poate contribui la reducerea acestor riscuri si la asigurarea disponibilitatii hranei pentru populatie.

In final, implementarea acestei masuri poate contribui si la reglementarea pietei si la reducerea distorsiunilor in lantul de aprovizionare agricola si alimentara. Prin stabilizarea preturilor si impunerea unor limite clare pentru adaosurile comerciale, se poate promova un mediu concurential mai echitabil si se pot reduce practicile comerciale neloiale.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...