Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024

Modificari fiscale 10 – 16 iulie 2023

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
17 Iul 2023


1. Legea nr. 216/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 633 din  11.07.2023 
Ce prevede: Modificarile si completarile aduse de aceasta lege vizeaza:
• Completarea livrarilor pentru care se aplica cota de 5% cu urmatoarele:
- livrarea catre persoanele fizice de rumegus, deseuri si resturi de lemn aglomerate sub forma de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 31 00 si 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de incalzire a rumegusului, deseurilor si resturilor de lemn neaglomerate, care se incadreaza la codurile NC 4401 41 00 si 4401 49 00, realizata catre persoanele fizice in calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaratii pe propria raspundere puse la dispozitia furnizorului.;
- livrarea catre persoane juridice sau alte entitati, indiferent de forma juridica de organizare a acestora, inclusiv scoli, spitale, dispensare medicale si unitati de asistenta sociala, de rumegus, deseuri si resturi de lemn, aglomerate sub forma de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 31 00 si 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de incalzire a rumegusului, deseurilor si resturilor de lemn neaglomerate, care se incadreaza la codurile NC 4401 41 00 si 4401 49 00, realizata catre persoane juridice sau alte entitati, indiferent de forma juridica de organizare a acestora, inclusiv scoli, spitale, dispensare medicale si unitati de asistenta sociala, in calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaratii pe propria raspundere puse la dispozitia furnizorului
 
• reformularea operatiunilor pentru care se aplica cota de 5% constand in 
livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de incalzire cu emisii scazute de inalta eficienta  - cota se aplica si pentru componentele necesare achizitionate separat;
 
• introducerea unor noi operatiuni pentru care se aplica cota redusa TVA 5%:
- livrarea si/sau instalarea de componente pentru repararea si/sau extinderea sistemelor prevazute la art. 291 alin. (3) lit. p) si q) din Codul fiscal;
- livrarea sistemelor prevazute la lit. p) si q) ca parte componenta a livrarilor de constructii, precum si livrarea si instalarea sistemelor prevazute la art. 291 alin. (3) lit. p) si q) ca extraoptiuni la livrarea unei constructii, pentru destinatarii prevazuti la lit. p) si q).
 
• pentru a beneficia de cota redusa pentru operatiunile de la art. 291 alin. (3) lit. q), r) si s), cumparatorii persoane juridice au obligatia de a semna la dispozitia furnizorului o declaratie pe propria raspundere al carui modelul este prevazut in anexa nr. 1 la aceasta lege.
 
• Definirea urmatorilor termeni utilizati la art. 291 alin. (3) lit. p) si q) din Codul fiscal: inalta eficienta, kituri de instalare, componente necesare achizitionate separate, locuinte.
 
Modificarile si completarile aduse de aceasta lege intra in vigoare la data de 14 iulie 2023.
 
2. O.A.N.A.F. nr. 1.090/2023 pentru aprobarea Procedurii privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, precum si privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
Publicat in: M.Of. nr. 643 din  13.07.2023 
Ce prevede: Ordinul aproba procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate (prin Formularul 177).
In Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat (obligatii declarate prin formularul 100) se introduce doua pozitii noi:
- diferenta de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus
- diferenta de impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus
 
In situatia in care, ulterior depunerii formularului 177, impozitul pe profit/pe veniturile microintreprinderilor datorat in anul pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, contribuabilul datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus, precum si obligatiile fiscale accesorii calculate de la data virarii diferentei de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus si pana la data stingerii impozitului datorat.
Diferenta de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, se declara de contribuabil prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...