Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Februarie 2024

Modificari privind ajustarile pentru deprecierea creantelor

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
04 Ian 2024


Conditiile pentru deducerea pierderilor din creantele neincasate de la clienti, au fost schimbate incepand cu 01 ianuarie 2024, prin O.U.G. 115/2023 care a adus modificari Codului fiscal. Ajustarile pentru deprecierea creantelor, sunt acum deductibile doar in proportie de 30%, iar aceasta facilitate se aplica exclusiv creantelor comerciale.
Aceasta schimbare este semnificativa fata de practica anterioara, cand ajustarile erau deductibile in limita unui procent de 50%.

Potrivit prevederilor art. 26 din Codul fiscal, contribuabili au dreptul la deducerea rezervelor si provizioanelor/ajustarilor pentru depreciere, astfel:
a) rezerva legala - deductibila in limita unei cote de 5%;
b) provizioanele pentru garantii de buna executie acordate clientilor (se deduc numai pentru bunurile livrate, lucrarile executate si serviciile prestate pentru care se acorda garantie in perioadele urmatoare, la nivelul cotelor din conventiile incheiate sau la nivelul procentelor de garantare prevazut in tariful lucrarilor executate ori serviciilor prestate);
c) ajustarile pentru deprecierea creantelor - sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate, in limita unui procent de 30% din valoarea acestor ajustari, altele decat cele prevazute la lit. d)-f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
d) provizioanele specifice, constituite de institutiile de plata care acorda credite legate de serviciile de plata, de institutiile emitente de moneda electronica, persoane juridice romane care acorda credite legate de serviciile de plata, precum si provizioanele specifice constituite de alte persoane, potrivit legilor de organizare si functionare;
e) ajustarile pentru pierderi asteptate aferente activelor financiare din operatiuni cu clientela, din operatiuni interbancare si creante din operatiuni de leasing financiar, inregistrate de catre institutiile de credit romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine;
f) ajustarile pentru pierderi asteptate, inregistrate de catre institutiile financiare nebancare si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare nebancare, persoane juridice straine, inscrise in Registrul general, aferente urmatoarelor categorii de active:
-credite acordate clientelei, alta decat institutiile de credit, cu exceptia operatiunilor fara recurs;
-valori de recuperat de la clientela, alta decat institutiile de credit;
-creante aferente operatiunilor reverse repo efectuate cu clientela, alta decat institutiile de credit;
-creante din operatiuni de leasing financiar, cu exceptia celor care sunt in relatie cu institutiile de credit;".
g) rezervele tehnice constituite de societatile de asigurare si reasigurare, cu exceptia rezervei de egalizare;
h) provizioanele tehnice constituite de persoanele juridice, administratori de fonduri de pensii facultative, administratori de fonduri de pensii administrate privat;
i) provizioanele de risc pentru operatiunile pe pietele financiare, constituite potrivit reglementarilor A.S.F.;
j) ajustarile pentru deprecierea creantelor, in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor, altele decat cele prevazute la lit. d), e), f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, sau la o persoana fizica asupra careia este deschisa procedura de insolventa pe baza de:
- plan de rambursare a datoriilor;
- lichidare de active;
- procedura simplificata;
2. nu sunt garantate de alta persoana;
3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
k) provizioanele pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a depozitelor de deseuri, constituite de contribuabilii care desfasoara activitati de depozitare a deseurilor, in limita sumei stabilite prin proiectul pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a depozitului, corespunzatoare cotei-parti din tarifele de depozitare percepute;
l) provizioanele constituite de companiile aeriene din Romania pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si reparare a parcului de aeronave si a componentelor aferente, potrivit programelor de intretinere a aeronavelor, aprobate corespunzator de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana;
m) rezervele reprezentand cota de cheltuieli necesare dezvoltarii si modernizarii productiei de titei si gaze naturale, rafinarii, transportului si distributiei petroliere, precum si cele aferente programului geologic sau altor domenii de activitate, prevazute prin acte normative, constituite potrivit legii. Acestea se includ in veniturile impozabile pe masura amortizarii acestor active sau a scaderii lor din evidenta, pe masura efectuarii cheltuielilor finantate din aceasta sursa;
n) ajustarile pentru deprecierea mijloacelor fixe amortizabile constituite pentru situatiile in care:
1. sunt distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora.
2. au fost incheiate contracte de asigurare.

Prevederile referitoare la deducerea, in limita procentului de 30%, a ajustarilor pentru deprecierea creantelor reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate, se aplica pentru creantele inregistrate incepand cu 01 ianuarie 2024.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Feb232024

Stimulente fiscale. Deduceri pentru cheltuielile de cercetare - dezvoltare

de Profeanu Laura 23 Feb 2024
Facilitatea fiscala privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare, introdusa prin O.M.F.P.  nr. 1056/4435/2016, reprezinta un element central pentru stimularea inovatiei si a competitivitatii in economia romaneasca. Aceasta facilitate permite companiilor platitoare de impozit pe profit sa beneficieze de stimulente fiscale, conform art. 20 din Codul fiscal, cu scopul de a ...
Feb222024

Se majoreaza taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale

de Profeanu Laura 22 Feb 2024
Incepand cu 01 martie 2024, taxele pentru utilizarea muzicii ambientale in spatii comerciale se vor majora, conform noilor reglementari oficializate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin Decizia nr. 34/2024. Aceste modificari vizeaza simplificarea si majorarea tarifelor, cu impact direct asupra persoanelor fizice autorizate si a firmelor care integreaza muzica ambientala in ...
Feb202024

Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori

de Profeanu Laura 20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre  Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024. Vechile si noile ...
Feb212024

Se modifica tarifele pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
Pe fondul unei economii dinamice, in care procedurile de insolventa reprezinta un aspect important pentru mediul de afaceri, Ministerul Justitiei a emis Ordinul nr. 381/C/2024. Acest act normativ, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 136 din 19 februarie 2024, introduce o serie de modificari la tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din Buletinul procedurilor de insolventa. ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...