Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Aprilie 2024

Proiect de lege - Modificare majora in amortizarea mijloacelor fixe: Valoarea minima de intrare dublata

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal
31 Aug 2023


Potrivit propunerii legislative pentru modificarea si completarea Legii nr.15 din 24 martie 1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, valoarea minima de intrare a mijloacelor fixe va creste de la 2.500 la 5.000 de lei, o schimbare care nu a mai avut loc de un deceniu.

Acest demers este menit sa reflecte evolutiile economice si inflationiste ale ultimilor ani. Mijloacele fixe, care sunt esentiale pentru multe companii si institutii, sunt definite ca obiecte sau ansambluri de obiecte care au o durata de utilizare mai mare de un an. Astfel, aceasta schimbare poate avea un impact semnificativ asupra modului in care companiile isi calculeaza si raporteaza cheltuielile de capital.

Pentru acele mijloace fixe a caror valoare de intrare este cuprinsa intre 2.500 si 5.000 de lei si care sunt deja in patrimoniul operatorilor economici, valoarea lor neamortizata va fi recuperata in perioada de functionare ramasa, iar in cazul obiectelor care sunt folosite in loturi, seturi sau care formeaza un singur corp, valoarea intregului ansamblu va determina clasificarea lor ca mijloace fixe.

Sa analizam "Restaurantele Gourmet", o mica afacere din Romania, care investeste in echipamente de bucatarie:

Actuala prevedere: In luna Iulie 2023, "Restaurantele Gourmet" au cumparat un cuptor modern de paine, costand 4.500 de lei. Conform actualelor reglementari, acest cuptor este clasificat ca mijloc fix, avand o valoare de intrare sub 5.000 de lei dar peste 2.500 lei fara TVA. Asta insemna ca restaurantul poate amortiza costul cuptorului pe o perioada de 3 ani, incepand cu luna August 2023. In fiecare an, "Restaurantele Gourmet" pot deduce 1.500 de lei de la impozitul pe profit, repartizand facilitatea fiscala pe o durata de 3 ani.

Noua prevedere (proiect de lege): In viitor, in contextul noilor reglementari propuse, sa presupunem ca "Restaurantele Gourmet" vor cumpara o masina de facut cafea profesionala, cu o valoare de 4.800 de lei fara TVA. Datorita noii limite de 5.000 de lei pentru mijloacele fixe, masina de cafea nu se va mai incadra ca mijloc fix. Astfel, in loc sa se  amortizeze pe mai multi ani, "Restaurantele Gourmet" vor putea deduce intreaga suma de 4.800 de lei de la impozitul pe profit in trimestrul achizitiei. Acest lucru ofera o facilitate fiscala imediata, imbunatatind fluxul de numerar al afacerii in anul respectiv.

Concluzie: Desi la prima vedere noile reglementari par a oferi avantaje evidente, "Restaurantele Gourmet" trebuie sa fie constiente de faptul ca aceste beneficii fiscale upfront pot duce la o lipsa de scaderi fiscale in anii urmatori pentru aceleasi investitii.
Prin urmare, este esential ca afacerea sa isi planifice cu grija achizitiile si strategia fiscala pe termen lung.
Cand legiuitorii sau autoritatile decid sa schimbe modul in care anumite cheltuieli pot fi deduse fiscal, scopul lor este adesea de a stimula anumite comportamente economice pentru anumite sectoare sau tipuri de afaceri.
Daca ne uitam la proiectul de lege prezentat, putem intelege mai clar beneficiile si impactul acestuia:

Impactul facilitatii fiscale asupra afacerilor:
  1. Flux de numerar imbunatatit pe termen scurt: Prin deducerea imediata a cheltuielilor cu mijloacele fixe cu valoare sub 5.000 de lei, afacerile vor beneficia de o micsorare a poverii fiscale in anul achizitiei (diminuare impozitului pe profit cu 768 lei in cazul de mai sus).
  2. Stimularea investitiilor: Masura poate incuraja afacerile sa investeasca mai mult in echipamente si alte mijloace fixe, stiind ca pot beneficia de deduceri fiscale imediate.
  3. Simplificare contabila: Evitarea procesului de amortizare pentru bunurile sub 5.000 de lei si cu o durata de utilizare mai mare de un an, poate simplifica evidenta contabila, economisind timp si efort pentru departamentele de contabilitate.
  4. Planificare fiscala strategica: Afacerile ar putea fi incurajate sa evalueze si sa isi ajusteze planificarile de achizitii, astfel incat sa maximizeze beneficiile oferite de aceasta facilitate fiscala.
Este important sa se tina cont ca, desi aceasta masura ofera beneficii imediate, afacerile ar trebui sa evalueze si impactul pe termen lung, avand in vedere ca nu vor mai avea deduceri fiscale legate de aceste mijloace fixe in anii urmatori.
Impactul acestei masuri fiscale variaza in functie de regimul fiscal la care sunt incadrate diferitele entitati:
  1. Platitorii de impozit pe profit:
Pentru aceste entitati, posibilitatea de a deduce imediat cheltuielile cu mijloacele fixe (obiectele de inventar) care au o valoare sub 5.000 de lei reprezinta un avantaj semnificativ. Ei pot reduce astfel baza impozabila si, prin urmare, impozitul datorat statului.
  1. Platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor:
Acest regim fiscal presupune ca microintreprinderile platesc un impozit pe venit, indiferent de cheltuielile pe care le au. Prin urmare, deducerea cheltuielilor cu mijloacele fixe sub 5.000 de lei nu ofera un beneficiu fiscal direct. In acest caz, masura devine neutra din punct de vedere fiscal. Cu toate acestea, microintreprinderile ar putea beneficia de simplificarea evidentei contabile, avand in vedere ca nu vor mai trebui sa contabilizeze aceste cheltuieli ca mijloace fixe si, prin urmare, sa le amortizeze.
Astfel, in timp ce pentru platitorii de impozit pe profit aceasta masura este clar avantajoasa, pentru microintreprinderi nu ofera beneficii fiscale directe. Cu toate acestea, este posibil ca anumite microintreprinderi sa aprecieze simplificarea administrativa pe care o aduce, chiar daca nu le aduce beneficii fiscale imediate.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...