Se majoreaza suma netaxabila din salariul minim brut pe tara
10 Iun 2024
In contextul cresterii salariului minim brut pe tara de la 3.300 la 3.700 lei, incepand cu iulie 2024, Executivul Romaniei a adoptat un proiect de OUG care prevede majorarea sumei netaxabile din salariul minim brut pe tara, de la 200 la 300 lei.
Beneficiile masurii
Majorarea sumei netaxabile reprezinta un stimulent fiscal care ajuta la mentinerea costurilor angajatorilor la un nivel gestionabil, in timp ce asigura o crestere efectiva a veniturilor nete pentru salariatii platiti la nivelul minim brut. Acest echilibru este important pentru a evita o sarcina financiara excesiva asupra companiilor, in special a celor mici si mijlocii, care reprezinta coloana vertebrala a economiei romanesti.
Motivatia emiterii actului normativ
1. Cresterea salariului minim si corelarea cu suma netaxabila
Recenta decizie a Guvernului Romaniei de a majora salariul minim brut pe tara la 3.700 lei, incepand cu luna iulie 2024, este o masura destinata sa sprijine cresterea puterii de cumparare a angajatilor platiti la nivelul de baza. Acest pas este insotit de majorarea proportionala a sumei netaxabile de la 200 la 300 lei pe luna. Corelarea este importanta pentru ca beneficiile cresterii salariale sa fie resimtite efectiv de angajati, fara a impune o povara fiscala suplimentara care ar putea neutraliza avantajele salariale.
2. Sustinerea veniturilor nete
Un alt pilon central al acestei initiative legislative este sustinerea obiectivului de crestere a veniturilor nete ale persoanelor cu salarii la nivelul minim. Prin aceasta masura se urmareste asigurarea unui nivel de trai mai bun pentru acest segment al fortei de munca, vital pentru economia interna, dat fiind ca un numar considerabil de angajati beneficiaza de salariul minim pe economie. Imbunatatirea conditiilor lor financiare, va contribui la stimularea consumului intern si, implicit, la dinamizarea economiei.
3. Mentinerea eficacitatii facilitatii fiscale
In lipsa unei reglementari simultane a sumei netaxabile, facilitatile fiscale existente ar putea sa-si piarda din impactul pozitiv anticipat. Ajustarea sumei netaxabile este importanta pentru a pastra eficacitatea masurilor fiscale si pentru a evita situatii in care beneficiile teoretice ale cresterii salariale ar fi erodate de impozitare.
Descrierea situatiei actuale
In prezent este reglementata neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii a unei sume de 200 lei/luna, beneficiarii acesteia fiind, in anumite conditii, salariatii cu nivelul salariului de baza brut lunar, prevazut in contractul individual de munca/raportul de serviciu, la locul unde se afla functia de baza, egal cu salariul minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, fara a include sporuri si alte adaosuri.
In lipsa unei reglementari simultane a sumei netaxabile, facilitatile fiscale existente ar putea sa-si piarda din impactul pozitiv anticipat.
Schimbari preconizate:
Se propune majorarea sumei de 200 lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii la nivelul de 300 lei/luna. Masura se va aplica veniturilor din salarii si asimilate salariilor aferente lunilor iulie - decembrie 2024 inclusiv, cu mentinerea conditiilor reglementate prin OUG nr. 115/2023.
Modificare propusa
ART. II
Incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, suma de 200 lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. LXXIII alin. (1), (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, se majoreaza la nivelul de 300 lei/luna.
Concluzie
Adoptarea acestei masuri reflecta nevoia de ajustare fiscala in concordanta cu realitatile economice, precum si un angajament continuu al guvernului de a sprijini nivelul de trai al cetatenilor sai, reprezintand un pas important in directia consolidarii securitatii economice pentru o parte semnificativa a populatiei active din Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Studii de caz si articole despre proiect OUG
Proiect de OUG. Bonificatii de 3% acordate de catre organul fiscal
de
Profeanu Laura
04 Sep 2024
Un nou proiect de OUG, aflat in dezbatere publica, propune masuri importante pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit si pe veniturile microintreprinderilor.
Potrivit proiectului, contribuabilii platitori de impozit pe profit (indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut la art. 41 din Codul fiscal) precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile ...
Proiect de OUG. Anularea partiala a obligatiilor fiscale principale pentru persoanele fizice
de
Profeanu Laura
04 Sep 2024
Pe fondul deficitului bugetar crescut si din necesitatea de a imbunatati colectarea veniturilor la bugetul de stat, Guvernul propune o serie de masuri legislative prin intermediul unui proiect de OUG care vizeaza oferirea unor facilitati fiscale pentru stimularea platii datoriilor fiscale si reducerea volumului de creante bugetare neincasate.
Nota de fundamentare a proiectului evidentiaza ...
Proiect de OUG: Masuri de anulare a accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31 august 2024
de
Profeanu Laura
03 Sep 2024
In contextul eforturilor de consolidare bugetara si imbunatatire a colectarii veniturilor la bugetul de stat, Guvernul propune masuri importante pentru gestionarea creantelor fiscale. Proiectul de OUG, pus recent in dezbatere publica de Ministerul Finantelor, introduce facilitati fiscale, respectiv anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31 august 2024. ...
S-a eliminat pragul minim de 1.000 de lei pentru ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital
de
Profeanu Laura
23 Iun 2024
La data de 21 iunie 2024, Guvernul a adoptat un proiect de OUG, prin care, incepand cu 01 iulie 2024, se elimina pragul de 1.000 de lei pentru ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital.
Contextul modificarii
In prezent, art. 305, alin. (9) din Codul fiscal, stabileste ca ajustarile taxei deductibile pentru bunurile de capital nu se efectueaza daca suma rezultata din aceste ...
Se extinde sfera informatiilor cuprinse in bonul fiscal
de
Profeanu Laura
23 Iun 2024
Un proiect de OUG pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor, propune modificari privind informatiile obligatorii ce trebuie sa figureze pe bonurile fiscale. Schimbarile vizeaza inlocuirea codului de TVA al beneficiarului cu codul de identificare fiscala (CIF) si includerea unui cod QR, in vederea facilitarii accesului la informatii si combaterea evaziunii fiscale.
Conform noului ...
Proiect de OUG. Masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA
de
Profeanu Laura
21 Iun 2024
Guvernul a adoptat vineri principalele reguli pentru implementarea deconturilor precompletate de TVA, incepand cu luna august 2024, acestea fiind incluse intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG). Documentul extinde sursele de informatii pe care se bazeaza deconturile precompletate si detaliaza modul in care sunt gestionate situatiile in care apar diferente intre forma precompletata de ...
Vezi toate studiile de caz despre proiect OUG keyboard_double_arrow_right