Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 23 Ianuarie 2025

S-au modificat regulile de asistenta fiscala pentru organismele profesionale

24 Dec 2024

Organismele profesionale reglementate beneficiaza de reguli distincte privind asistenta fiscala oferita de catre Ministerul Finantelor si ANAF. Schimbarea acestor reguli este introdusa prin Ordinul MF nr. 6649/2024, publicat in Monitorul Oficial si intrat in vigoare la 20 decembrie 2024, fiind modificata procedura standard de indrumare si asistenta fiscala prevazuta de Ordinul MF nr. 1233/2021.

Prin urmare, urmare modificarilor aduse, procedura nu se aplica pentru:

a) petitiile formulate in baza OG nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, cu exceptia celor care au ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei pentru care sunt aplicabile prevederile prezentei proceduri. Daca cererea are ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale si nu poate fi identificat organul fiscal competent, este informata structura din cadrul MF/ANAF competenta sa primeasca petitiile formulate, care a primit petitia in vederea informarii contribuabilului cu privire la procedura aplicabila;

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
b) cererile privind politica fiscala primite de la alte ministere, diferite autoritati sau institutii publice (Guvern, Parlament etc.), organisme internationale, sindicate sau patronate, solicitarile formulate de mass-media si adresate ministrului finantelor, secretarului de stat care raspunde de politica fiscala sau compartimentului de comunicare si relatii publice;

c) plangerile prealabile formulate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004;

d) propunerile de modificare si completare a actelor normative din domeniul legislatiei fiscale sau alte propuneri privind politica fiscala;

e) corespondenta primita de MF de la autoritatile fiscale competente din alte tari.

f) solicitarile transmise de catre organismele profesionale reglementate care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: (litera a fost introdusa la 20/12/2024 prin Ordin 6649/2024).

1. sa vizeze clarificari privind modul de aplicare a legislatiei fiscale, primare sau secundare, pentru care MF sau ANAF, dupa caz, are atributii de reglementare, potrivit legii;

2. sa fie specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional respectiv, conform drepturilor si competentelor prevazute in legea sa de organizare si functionare;

3. sa vizeze o problema general valabila de aplicare si sa nu contina situatii punctuale si elemente de identificare ale unor contribuabili/platitori. Prin hotarare a organelor de conducere a organismului profesional se stabilesc mecanisme si proceduri interne in determinarea caracterului general al problematicii. Hotararea data in aplicarea prezentului punct se publica pe site-ul organismului profesional. In solicitare trebuie sa se indice hotararea organului de conducere cu privire la aceasta;

4. sa contina o prezentare generala a problematicii, argumente de fapt si de drept, precum si propriile concluzii;

5. sa contina o propunere a organismului profesional, argumentata corespunzator, cu privire la cea mai caracterizata varianta/solutie de aplicare dintre cele identificate sau, dupa caz, o propunere motivata de completare/modificare a textelor legale vizate.

Conditiile aplicarii procedurii speciale, publicarea si diseminarea informatiilor

Potrivit art. 2 alin. (2) din Procedura de indrumare si asistenta a contribuabililor (parte integranta din Ordinul 1233/2021), in situatia prevazuta la alin. (1) lit. f) de mai sus, organismul profesional transmite solicitarea la MF sau ANAF aparat central, dupa caz, in functie de problematica pentru care se solicita opinia. In aceasta situatie, solicitarea transmisa, precum si raspunsul primit se publica pe site-ul organismului profesional, in termen de 30 de zile de la primirea raspunsului de la MF/ANAF, cu anonimizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care semneaza, si, in masura in care este posibil, se transmit sau se pun la dispozitia membrilor organismului profesional si se disemineaza in cadrul cursurilor de pregatire profesionala organizate pentru membrii organismului profesional.

Justificarea modificarilor

Initiatorii Ordinului MF nr. 6649/2024 au explicat ca excluderea organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard, este justificata de natura solicitarilor acestora, care vizeaza aspecte generale si relevante pentru o intreaga categorie profesionala, si nu interese punctuale ale unui contribuabil. Astfel, aceste organisme joaca un rol cheie in conlucrarea pentru cresterea conformarii voluntare si clarificarii reglementarilor fiscale.

„Avand in vedere ca un element esential al conformarii voluntare a contribuabililor il reprezinta si conlucrarea cu organismele profesionale reglementate, in contextul in care aceste organisme profesionale nu adreseaza solicitari in calitate de contribuabil, ci solicitarile sunt specifice profesiei respective si sunt general valabile tuturor membrilor categoriei profesionale respective, vizand in esenta aspecte referitoare la intentia de legiferare, se propune modificarea procedurii in sensul exceptarii, in anumite conditii, a organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard al procedurii de asistenta”,, se mentioneaza in referatul de aprobare.

Concluzii

Adoptarea Ordinului MF nr. 6649/2024 reprezinta inca un pas in directia adaptarii relatiei dintre autoritatile fiscale si organismele profesionale, recunoscandu-se rolul acestora in promovarea conformarii fiscale si clarificarii legislatiei.  

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

Termen 31 ianuarie 2024 pentru Declaratia 396: Raportarea CESOP pentru plati transfrontaliere

de Profeanu Laura 22 Ian 2025
Declaratia informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata, este reglementata prin Ordinul ANAF nr. 825/2024, care stabileste procedura de aplicare a art. 321^2 alin. (7) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, precum si modelul si continutul Declaratiei 396. Scopul acestei raportari este implementarea directivei CESOP (Central Electronic ...

ANAF pregateste terenul pentru implementarea taxei pe stalp din 2025

de Profeanu Laura 22 Ian 2025
Autoritatile fiscale din Romania fac pasi in directia operationalizarii impozitul pe constructiile speciale, cunoscut si sub denumirea de „taxa pe stalp”. Obligatia fiscala, reintrodusa prin OUG 156/2024, a devenit aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2025. Pentru a asigura o implementare eficienta, ANAF va modifica procedura privind vectorul fiscal, adaugand noi categorii de ...

Pentru personalul din sistemul bugetar, ziua de 2 mai 2025 s-a stabilit zi libera

de Profeanu Laura 21 Ian 2025
Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 2/2025, prin care stabileste ca ziua de 2 mai 2025 va fi libera pentru personalul din sistemul bugetar. Hotararea a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 19, este in vigoare de la 13 ianuarie 2025 si are ca scop armonizarea zilelor lucratoare cu cele de sarbatoare legala. Detalii cheie ale Hotararii nr. 2/2025 Zi libera: 2 mai ...

Obligatii privind DORA - Regulamentul ce redefineste rezilienta digitala in sectorul financiar

de Profeanu Laura 20 Ian 2025
Incepand cu 17 ianuarie 2025, entitatile financiare din Uniunea Europeana trebuie sa respecte noi reguli stricte privind securitatea cibernetica si rezilienta operationala digitala, conform Regulamentului (UE) 2022/2554, cunoscut sub numele „DORA” (Digital Operational Resilience Act). Regulamentul stabileste un cadru unitar pentru gestionarea riscurilor IT&C si raportarea ...

Noua raportare fiscala pentru produse de asigurari si investitii, aplicabila din 2025

de Profeanu Laura 20 Ian 2025
Incepand cu 1 ianuarie 2025, o noua obligatie de raportare fiscala intra in vigoare pentru entitatile aflate sub reglementarea, autorizarea sau supravegherea Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). Masura este stabilita prin OUG nr. 125/2024 si detaliata ulterior prin Ordinul comun nr. 7.158/2024 al ANAF si ASF, publicat la data de 16 ianuarie 2025. Obligatia de raportare impune ...

S-a modificat procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei

de Profeanu Laura 12 Ian 2025
ANAF a oficializat recent o schimbare importanta privind cesiunea creantelor bugetare, prin adoptarea Ordinului nr. 7.045/2024, care modifica si completeaza OPANAF nr. 1.940/2023. Schimbarea introduce licitatia publica ca metoda principala de selectie a ofertantilor, pentru cesiunea creantelor bugetare datorate de cei in insolventa, aliniindu-se astfel cu procedura utilizata pentru ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right