S-au modificat regulile de asistenta fiscala pentru organismele profesionale
Organismele profesionale reglementate beneficiaza de reguli distincte privind asistenta fiscala oferita de catre Ministerul Finantelor si ANAF. Schimbarea acestor reguli este introdusa prin Ordinul MF nr. 6649/2024, publicat in Monitorul Oficial si intrat in vigoare la 20 decembrie 2024, fiind modificata procedura standard de indrumare si asistenta fiscala prevazuta de Ordinul MF nr. 1233/2021.
Prin urmare, urmare modificarilor aduse, procedura nu se aplica pentru:
a) petitiile formulate in baza OG nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, cu exceptia celor care au ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei pentru care sunt aplicabile prevederile prezentei proceduri. Daca cererea are ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale si nu poate fi identificat organul fiscal competent, este informata structura din cadrul MF/ANAF competenta sa primeasca petitiile formulate, care a primit petitia in vederea informarii contribuabilului cu privire la procedura aplicabila;
c) plangerile prealabile formulate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004;
d) propunerile de modificare si completare a actelor normative din domeniul legislatiei fiscale sau alte propuneri privind politica fiscala;
e) corespondenta primita de MF de la autoritatile fiscale competente din alte tari.
f) solicitarile transmise de catre organismele profesionale reglementate care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: (litera a fost introdusa la 20/12/2024 prin Ordin 6649/2024).
1. sa vizeze clarificari privind modul de aplicare a legislatiei fiscale, primare sau secundare, pentru care MF sau ANAF, dupa caz, are atributii de reglementare, potrivit legii;
2. sa fie specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional respectiv, conform drepturilor si competentelor prevazute in legea sa de organizare si functionare;
3. sa vizeze o problema general valabila de aplicare si sa nu contina situatii punctuale si elemente de identificare ale unor contribuabili/platitori. Prin hotarare a organelor de conducere a organismului profesional se stabilesc mecanisme si proceduri interne in determinarea caracterului general al problematicii. Hotararea data in aplicarea prezentului punct se publica pe site-ul organismului profesional. In solicitare trebuie sa se indice hotararea organului de conducere cu privire la aceasta;
4. sa contina o prezentare generala a problematicii, argumente de fapt si de drept, precum si propriile concluzii;
5. sa contina o propunere a organismului profesional, argumentata corespunzator, cu privire la cea mai caracterizata varianta/solutie de aplicare dintre cele identificate sau, dupa caz, o propunere motivata de completare/modificare a textelor legale vizate.
Conditiile aplicarii procedurii speciale, publicarea si diseminarea informatiilor
Potrivit art. 2 alin. (2) din Procedura de indrumare si asistenta a contribuabililor (parte integranta din Ordinul 1233/2021), in situatia prevazuta la alin. (1) lit. f) de mai sus, organismul profesional transmite solicitarea la MF sau ANAF aparat central, dupa caz, in functie de problematica pentru care se solicita opinia. In aceasta situatie, solicitarea transmisa, precum si raspunsul primit se publica pe site-ul organismului profesional, in termen de 30 de zile de la primirea raspunsului de la MF/ANAF, cu anonimizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care semneaza, si, in masura in care este posibil, se transmit sau se pun la dispozitia membrilor organismului profesional si se disemineaza in cadrul cursurilor de pregatire profesionala organizate pentru membrii organismului profesional.
Justificarea modificarilor
Initiatorii Ordinului MF nr. 6649/2024 au explicat ca excluderea organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard, este justificata de natura solicitarilor acestora, care vizeaza aspecte generale si relevante pentru o intreaga categorie profesionala, si nu interese punctuale ale unui contribuabil. Astfel, aceste organisme joaca un rol cheie in conlucrarea pentru cresterea conformarii voluntare si clarificarii reglementarilor fiscale.
„Avand in vedere ca un element esential al conformarii voluntare a contribuabililor il reprezinta si conlucrarea cu organismele profesionale reglementate, in contextul in care aceste organisme profesionale nu adreseaza solicitari in calitate de contribuabil, ci solicitarile sunt specifice profesiei respective si sunt general valabile tuturor membrilor categoriei profesionale respective, vizand in esenta aspecte referitoare la intentia de legiferare, se propune modificarea procedurii in sensul exceptarii, in anumite conditii, a organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard al procedurii de asistenta”,, se mentioneaza in referatul de aprobare.
Concluzii
Adoptarea Ordinului MF nr. 6649/2024 reprezinta inca un pas in directia adaptarii relatiei dintre autoritatile fiscale si organismele profesionale, recunoscandu-se rolul acestora in promovarea conformarii fiscale si clarificarii legislatiei.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!